De Zweedse streamingdienst Viaplay ziet weer een kleine stijging in het aantal abonnees, ondanks aanhoudende financiële druk. In het derde kwartaal van dit jaar telde het platform 4,3 miljoen abonnees, enkele tienduizenden meer dan in het voorgaande kwartaal. Toch ligt dat aantal aanzienlijk lager dan de 4,8 miljoen abonnees die Viaplay in dezelfde periode vorig jaar had.
De zomerstop van de voetbalcompetities zorgde in het tweede kwartaal nog voor een forse daling. Een deel van die kijkers is inmiddels teruggekeerd, maar het bedrijf kampt nog steeds met de gevolgen van eerdere bezuinigingen en een terugtrekking uit markten zoals Polen. Ook het aantal zakelijke klanten liep terug, wat extra druk legde op de inkomsten.
Hoewel Viaplay iets meer verdiende aan advertenties, wist dat de totale omzetdaling niet te compenseren. De inkomsten daalden met 5 procent naar 4 miljard Zweedse kroon – omgerekend zo’n 370 miljoen euro. Het verlies bedroeg 142 miljoen kroon, wat wel iets minder is dan een jaar geleden.
De streamingdienst, die vorig jaar nog werd gered van een mogelijk faillissement door een kapitaalinjectie, probeert met gerichte investeringen het tij te keren. Twee jaar geleden besloot het bedrijf zich terug te trekken uit verschillende landen om kosten te besparen. In Nederland en Scandinavië blijft Viaplay echter actief.
Viaplay vertrouwt op de kracht van populaire sportevenementen om zijn positie te behouden. De Formule 1 en de Engelse Premier League blijven de grootste publiekstrekkers. Daarnaast verwacht het bedrijf dat de start van het wintersportseizoen voor een nieuwe boost in kijkcijfers zal zorgen.
Ook zonder de rechten van de Champions League hoopt Viaplay de komende maanden te profiteren van sportfans die op zoek zijn naar livecontent. Het blijft daarmee zoeken naar een evenwicht tussen groei, winstgevendheid en behoud van kijkers.
Lees hier meer streaming nieuws.